Italië Roadtrips
2021 Anniversario

Onze roadtrip 2021 beloofde een heel bijzondere te worden. Dit jaar is het namelijk 35 jaar geleden dat Inge en ik elkaar in een discotheek (tegenwoordig heet dat een “Club”) in Schagen hebben ontmoet.

Om onze “Anniversario” te vieren zouden we onze kinderen een week laten overkomen om dat samen met ons te vieren. Ook leek het ons leuk om eindelijk eens aan hen te laten zien waarom wij zo gek zijn van dit land, vandaar dat we een aantal locaties bezochten waar wij zelf al meerdere malen zijn geweest. Piëmonte wilden we al langere tijd bezoeken, dus daar zou onze eerste stop in Italië plaatsvinden.

STRASSBOURG: Op de heenreis hadden we met vrienden die óók op weg waren naar Italië afgesproken om het zelfde hotel te boeken voor de overnachting, en de locatie die we kozen was Strassbourg.  Een aanrader voor een ieder die op weg is naar de noordwest kant van Italië. Voor ons (we komen uit Noord-Holland) lag Strassbourg bijna exact op de helft van de route naar onze eerste stop in Piëmonte. Als je rustig aan doet doe je er ongeveer zes tot zeven uur over om er te komen. Het plaatsje is zó mooi, de vakantie is eigenlijk al begonnen vóórdat we in Italië zijn!

Strassbourg

Afbeelding 8 van 8

MONFORTE D’ALBA: Piëmonte! Wij verbleven in het mooie plaatsje Monforte d’Alba, vooral bekend vanwege het jaarlijkse Jazzfestival. Bovenop de “berg” vind je Il Castello di Monforte, waar een bijzonder amfitheater is (Auditorium Horszowski) waar veel optredens plaatsvinden.

Het gebied Piëmonte staat verder natuurlijk bekend om de geweldige wijnen, we ontkwamen dan ook niet aan een bezoek aan het WineMuseum in Barolo! En in Monforte hadden we een Enoteca tegenover het hotel (Vinoland) die een bijzonder goede klant aan ons heeft gehad!

Hotel Il Grappolo d'oro

Afbeelding 1 van 14

PIËMONTE (overig): Als gezegd hebben we ons best gedaan om zoveel mogelijk in Piëmonte te zien in drie dagen. De volgende plaatsen hebben we o.a. bezocht: Barolo, Alba, La Capella della Brunate, La Morra, “Panchine Giganti” in Monforte, Dogliani en Ceva, en ten slotte natuurlijk Torino, maar dáárover straks meer!

Piëmonte

Afbeelding 1 van 21

TORINO: Als gezegd hebben we uiteraard ook Torino bezocht. Wat een prachtige stad is dat! Torino is de hoofdstad van Piëmonte. Een statige stad, met veel rechtlijnige straten maar ook veel schitterende paleizen. Uiteraard gingen we op zoek naar de Mole Antonelliana die helaas voor bezoek gesloten bleek. Als je echter onderaan dit gebouw staat zie pas hoe reusachtig hoog het is, indrukwekkend! Verder vonden wij ook de tuinen van het Palazzo Reale (koninklijk paleis) erg de moeite waard om te bezoeken. In één van de oudste caffè’s van Torino, Caffè Mulassano, dronken we een Cioccolata Calda, voor de echte liefhebbers! Uiteindelijk zijn we nog naar boven gereden, naar de Basilica di Superga waar je een prachtig uitzicht over de gehele stad hebt. De basilica is trouwens op zichzelf al mooi genoeg om even voor naar boven te rijden!

Torino

Afbeelding 1 van 22

FINALE LIGURE: De tweede stop in Italië bracht ons naar de Ligurische kust, we verbleven in de plaats Finale Ligure. Finale Ligure is een echte typische badplaats met alles wat daar bij hoort. Een boulevard met veel restaurantjes en héél veel ligbedjes en parasols op het strand. Als we eerlijk zijn was dit niet echt iets voor ons. Wij zijn nu eenmaal geen “strandmensen”. Ik verveel me er in ieder geval al héél snel…dus: fijn voor een ieder die er wél van houdt (en voor zover ik dat dus goed kan beoordelen heeft Finale Ligure wél alles voor de ware strandliefhebber), maar dus niet voor ons.

Wij genoten wél van het iets meer landinwaarts gelegen oude stadje Finalborgo (op loopafstand). Prachtig ommuurd plaatsje met óók heel veel restaurantjes, maar het voelde allemaal een stuk authentieker aan voor ons. We hebben er een stevige wandeling omhoog gemaakt om na veel (héél veel) zweetdruppels te genieten van een prachtig uitzicht.

Finale Ligure

Afbeelding 1 van 18

SIENA: Derde stop dit jaar was Siena. Een werkelijk prachtige stad in Toscane. We waren er al eerder geweest maar met de (toen nog jonge) kinderen. We wilden nu iets meer tijd besteden aan het verkennen van de stad met al haar pracht en praal, en iets minder tijd aan de zoektocht naar de dichtstbijzijnde “gelateria”!

In Siena heeft met name ons bezoek aan de Duomo enorm veel indruk gemaakt, werkelijk schitterend. Je vraagt je af hoe ze dat zolang geleden allemaal hebben kunnen bouwen! Vergeet vooral niet een kaartje voor de Porta del Cielo te kopen! Dan zie je de Duomo vanuit een totaal andere invalshoek!

Op de tweede dag in Siena bleken onze vrienden (die van Straatsburg) óók in Siena te zijn, dus ’s avonds hebben we gezellig samen gedineerd!

Siena

Afbeelding 1 van 25

RIPA: We reisden door naar Umbrië. Op weg daar naar toe deden we nog even het Lago di Trasimeno aan om heerlijk te lunchen in het leuke plaatsje Castiglione del Lago.

In het plaatsje Ripa (klein, wellicht zelfs onbeduidend, maar zéér bijzonder gebouwd!) vonden we een geweldig resort dat als uitvalsbasis zou dienen om Umbrië verder te verkennen. Het resort heeft een zéér goed restaurant, dus we sloten daar iedere dag af met een heerlijk diner. Zo konden we ook veilig genieten van een lekker wijntje.

In Umbrië bezochten wij o.a. de plaatsen Perugia, Gubbio, Assisi (waar we op uitkeken vanuit het resort).

Castiglone del Lago

Afbeelding 1 van 26

Later bezochten we óók nog Todi, Spoleto en de prachtige watervallen van Cascata delle Marmore. Zeer bijzonder, de waterval is de hoogste door mensen gerealiseerde (!) waterval ter wereld.

Todi

Afbeelding 1 van 19

FIRENZE: Tijd om de kids op te halen van het vliegveld in Firenze! We verblijven twee nachten in Firenze (ik houd van die stad!) om daarna voor een korte week door te reizen naar de schitterende Agriturismo Nobile in Montepulciano! In Firenze bezochten we o.a. de Mercato Centrale, lunchten we onder de Basilica di Santo Spirito, dineerden we bij oude bekenden (Osteria Antica Casa Torre), genoten we van het uitzicht vanaf Piazzale Michelangelo…te veel om op te noemen!

Il Duomo

Afbeelding 1 van 27

MONTEPULCIANO: En nú dus door naar Montepulciano. Val d’Orcia, ons favoriete gebied in Toscane! Omdat we pas wat later konden inchecken begonnen we met een picknick met mooi uitzicht op Montepulciano bij CaseificioCugusi. Deze picknick hebben we vorig jaar óók gedaan en als je in de buurt bent adviseer ik je echt om hier eens naar toe te gaan, geweldig leuk! Daarna hebben we alles bezocht wat we mooi, interessant of leuk vonden en wat we graag met de kinderen wilden delen: Montepulciano, Pienza, Bagno Vignoni, Cipressen route bij La Foce, La Capella della Madonna di Vitaleta (die open was en waar je tegenwoordig ook met wat lekkers op een terrasje kan zitten!), Bagni San Filippo (waar we onaangekondigd kennis maakten met een grote slang!), een wijnproeverij etc. etc. etc.! Verder werd ik ter ere van mijn verjaardag getrakteerd op een diner bij het mooie restaurant La Grotta, en voor ons 35-jarig jublieum schoven we aan bij Giulio van Acquacheta voor zijn geweldige Bistecca alla Fiorentina!!

Picknick in Toscane

Afbeelding 1 van 25

MONTEPULCIANO (2): Val d’Orcia, tweede deel foto overzicht. Foto’s van Bagni San Filippo. Bagni Vignoni, Montepulciano, Pienza en van de prachtige Agriturismo Nobile, waar de alleraardigste mensen werken en waar het voelde als thuiskomen nadat we hier vorig jaar óók al waren geweest. We werden een aantal dagen nog vergezeld door vrienden uit Nederland, wat de laatste week van onze vakantie nóg gezelliger maakte!

Agriturismo Nobile, ons huisje bij het zwembad!

BRUNATE: Nadat we de kids na een heerlijke week weer hadden afgezet op het vliegveld van Firenze en afscheid van elkaar hadden genomen, reden wij door naar onze laatste overnachting in Italië. We kwamen terecht in Brunate. Na een kronkelige weg omhoog kwamen we aan bij ons hotel. Niet geweldig, maar prima voor een laatste nacht en op een goede locatie, omdat het uitzicht over het Comomeer adembenemend was, en omdat we heerlijk hebben gegeten bij restaurant Bellavista van het gelijknamige hotel aldaar. Een mooie afsluiter van wederom een geweldige vakantie. Op de terugreis hebben we nog één laatste overnachting gedaan in Duitsland, in Trassem. Prima hotel, heerlijk gegeten, maar ik had nog slechts energie voor één foto. Van de wijn! Op naar de roadtrip van volgend jaar!