Italië Roadtrips
2019 Tuinen en wijnen

2019 Tuinen en wijnen (en nog veel meer!)

Het bepalen van de route is natuurlijk iedere keer het moeilijkste onderdeel van de vakantie. Je ontkomt er nu eenmaal niet aan dat je keuzes moet maken waarvan je vaak achteraf pas weet of ze de juiste zijn geweest. In 2019 besloten we ons avontuur in ieder geval aan een prachtig meer te beginnen, in Riva di Solto aan het “Lago d’Iseo”. Dat meer ligt tussen de plaatsen Brescia en Bergamo. We waren het verder met elkaar eens dat we in 2018 véél te kort in het gebied van Cinque Terre zijn geweest dus dat kwam óók op de lijst te staan en we wilden verder graag (veel) meer tijd doorbrengen in Toscane. Maar oh ja, in ons geliefde Rome waren we ook alweer een tijdje niet geweest dus….
Hoe dan ook, na avonden lang puzzelen kwamen we uiteindelijk tot een route waar we ons beiden wel in konden vinden!

LAGO D’ISEO: Onze 2019 vakantie begon uiteindelijk in het noorden van Italië, aan de oevers van het prachtige Lago d’Iseo in het rustige dorpje Riva di Solto. We hadden een prachtige B&B gevonden waar we na de autorit vanuit Nederland goed konden bijkomen van de reis. In Riva di Solto is slechts één restaurant en één pizzeria, dus voor het wilde nachtleven moet je hier niet zijn! Midden in het meer liggen drie eilanden, één grote (Monte Isola) en twee kleinere (Isola di Loreto en Isola San Pietro). Een bezoek aan Monte Isola is zéér de moeite waard! Verder hebben we een bezoek gebracht aan de prachtige stad Bergamo. De stad die een paar maanden later zo zwaar getroffen zou worden door het Coronavirus… Toen wij er waren was daar uiteraard nog niks van te merken en genoten wij vooral van het oude historische “La Città Alta” (de hoge stad). En ja, er is dus óók een benedenstad (Bergamo Bassa) maar dat is een stuk moderner en daarom voor ons minder interessant.

Ontbijt met uitzicht op het Lago d'Iseo

Afbeelding 1 van 22

LEVANTO: De tweede halte voor de 2019 roadtrip was Levanto. Een uitermate geschikte uitvalsbasis voor een bezoek aan Cinque Terre. Onze B&B lag vlak bij het treinstation van Levanto en wij kregen gratis parkeerkaarten voor bij het station van onze gastheer. Zodoende konden we gemakkelijk de trein nemen om Cinque Terre te bezichtigen, maar ook om de andere kant op te reizen, naar Genua bijvoorbeeld! In Levanto hebben we op een dag ook fietsen gehuurd om noordwaarts te fietsen, langs de kust (met een aantal schitterende baaien) over een fietspad door voormalige spoorwegtunnels, geweldig leuk en een 100% aanrader!

Levanto, B&B

Afbeelding 1 van 30

BAGNI SAN FILIPPO: De prachtige Agriturismo La Colombella ligt vlak bij de warmwaterbronnen “Bagni di San Filippo” in onze favoriete streek in Toscane, Val d’Orcia. Uiteraard namen we een bad in die warmwaterbronnen, maar we bezochten ook de plaatsen Pienza, Bagno Vignoni en Civita di Bagnoregio en Pitigliano. Schitterend.

Val d'Orcia

Afbeelding 1 van 23

TIVOLI: Dicht bij Rome ligt Tivoli, de stad die bekend staat om o.a. de prachtige tuinen in Villa d’Este en in Villa Adriana. We vonden een prachtige B&B in Tivoli (op loopafstand van het centrum) die gebouwd bleek te zijn op de overblijfselen van het voormalige buitenhuis van Brutus. Van één van de twee eigenaren van de B&B kregen we een gratis rondleiding! Vanuit Tivoli was Rome prima met de trein bereikbaar dus daar hebben we óók dankbaar gebruik van gemaakt!

Tivoli, Villa Adriana

Afbeelding 27 van 27

VICO EQUENSE: In 2018 waren we aan de Amalfikust, nu wilden we graag de andere kant van het schiereiland Sorrentina zien. We streken neer in Vico Equense en bezochten tijdens ons verblijf Sorrento en ook de ruïnes van Pompeï.

Vico Equense, uitzicht op de Vesuvius

Afbeelding 1 van 23

ORVIETO EN ASSISI: Net als in het vorige jaar zochten we een tussenstop, omdat we ná Vico Equense naar Assisi wilden gaan. Dat vonden wij echter een iets te lange afstand om in één keer te rijden. Omdat ons dat vorig jaar zo goed bevallen was besloten we nogmaals een nacht door te brengen in Hotel Virgilio in Orvieto. We hadden het hotel van tevoren gevraagd of we dezelfde kamer als het vorige jaar konden krijgen met uitzicht op de Duomo en dat werd keurig geregeld! Kortom, we werden niet teleurgesteld!

De volgende dag trokken we door naar Assisi. Deze historische plaats hadden we ooit kort bezocht toen we met de kinderen op vakantie waren en we wilden daar nu iets langer de tijd voor nemen. We hadden weer een prachtig hotel gevonden, inclusief een tuin met zwembad en schitterend uitzicht op Assisi. Als klap op de vuurpijl bleek de eigenaar een geweldige chef te zijn die ’s avonds voor ons een heerlijk diner heeft bereid!

Orvieto, Il Duomo

Afbeelding 1 van 20

GREVE IN CHIANTI: En als je denkt dat je alles wel hebt gezien kom je in Agriturismo Terre di Baccio in Greve in Chianti terecht…Woorden schieten tekort, wát een mooie locatie! Een schitterende Agriturismo op loopafstand van het dorp Greve in Chianti. Uiteraard hebben we naast dit mooie plaatsje, o.a. bekend vanwege het driehoekige plein, ook veel andere dorpjes in de omgeving bezocht, de één nog mooier dan de ander. En ten slotte: Chianti is natuurlijk een wereldberoemd wijngebied, dus we hebben ons best gedaan om er een aantal te proeven!

Greve in Chianti, Terre di Baccio

Afbeelding 1 van 23

DESENZANO DEL GARDA: De laatste stop van deze vakantie is aan het Gardameer, Desenzano del Garda. Nog één keer lekker eten en een lekker wijntje drinken en dan de dag later uitgerust op weg naar huis!